Saturday, September 17, 2005

Pakkaamisen 6 vaihetta

Pelätty pakkausprojekti osoittautui juuri niin kinkkiseksi kuin kauhukuvitelmissa kaavailin. Omaan via dolorosaani kuului 6 vaihetta:

Vaihe 1. SUUNNITTELU
Koska järjestelmällisyys ja suunnittelu kuuluu luonteeni perusosasiin, niin TIETYSTI SuperPakkaaminen alkaa tarvittavien listojen laatimisella. Ajatustasolla tämä projekti on tietysti muhinut aivokuoren kiemuroissa jo alkukesästä saakka, mutta ensimmäiset konkreettiset askeleet otettiin Excelin kanssa. Tietysti.
Perusteellinen listaus käsitti kaksi pääotsikkoa (vaatteet ja muut), joista ensimmäisen alle kertyi vielä 12 alajaetta. Melko säälittävää, tiedetään, mutta täytyy myöntää että tämän projektin seuraava vaihe olisi aiheuttanut kuljetusyksiköiden muutoksia ja muita häsläyksiä, jos ensimmäistä vaihetta ei olisi suoritettu näin perusteellisesti.

Vaihe 2. KULJETUSYKSIKÖN VALINTA
Tämän koko vaihtoruljanssin alkuräjähdyksen paikkeilla olin TIETYSTI lähdössä matkalaukun ja jonkun käsipakaasi-ratkaisun kanssa kohti suurta, vihreää tuntematonta. Ajan kuitenkin raksuttaessa kohti lähtöä, muita aatoksia tuli ja meni - joista viimeisin siis johti rinkan hankintaan (kts. Kommunikointiongelmia?). Tämä 70+10 litrainen harmaan-musta tulee suorittamaan omaisuuteni siirron täältä Irlantiin, ja samalla siis määrittämään fyysiset rajat pakkaamisprosessille.
Rinkan seuraksi onnistuin hankkimaan kirkkaanpunaisen lentolaukun, jota voin siis hilata perässäni kansainvälisillä klinkkereillä. Kui hianoo?

Vaihe 3. OMAISUUDEN HAALINTA
Kaiken tarvittavan kasaan kerääminen oli melkoisen helppoa kattavan listauksen ja pitkällisen suunnittelun jälkeen. Ajallisia venymiä tähän vaiheeseen aiheutti päätökseni pestä kaikki mukaan otettavat artikkelit. Lisäksi muutamien yksiköiden piileskely mitä omituisemmissa paikoissa meinasi aiheuttaa päänvaivaa. Mutta onneksi vaan meinasi!
Kokonaisuudessaan tavaramäärä täytti yhden 90X210 sängyn ja osan lattiaakin. Kuljetusyksiköksi varattu rinkka näytti tämän vaate- ym. kasan vieressä melko epätoivoiselta.

Vaihe 4. KÄSIMATKATAVARAN JA MUUN EROTTELU
Kuljetusyksikköni luonteesta johtuen ns. siistimmät vaatteet (=jakku) lunastivat automaattisesti paikkansa "punaisessa paholaisessa". Lisäksi tietysti läppäri, kamera, yksi vaihtovaatekerta jne. kuuluvat kyselemättä käsipakaasiin. Toisaalta taas kynsisakset sun muut konekaappauksen mahdollistavat välineet oli epäilysten hälventämiseksi pakattava rinkkaan. Näin jako sujui melko kivuttomasti ja ilman sen suurempaa häsläystä.

Vaihe 5. SULLONTA
Vaihe 5.1 ALKUKANKEUS
Optimistinen pakkaaja tarttuu toimeen vailla huolen häivää. Hän sulloo kengät täyteen sukkia, käärii ne muovipusseihin ja aloittaa - luonnollisesti - pohjalta. Ensimmäinen, alin, osasto on nopeasti täytetty kengillä, matkalakanoilla ja muutamilla muilla ns. raskaammilla artikkeleilla.
Vaihe 5.2 EPÄTOIVO
Edettyään hetken kirjojen ja puolitoppatakin kanssa rinkan päätaskussa pakkaaja toteaa tehtävänsä mahdottomuuden: sängyn pinta-alasta n. 1/10 on vapautettu taakastaan ja rinkka on 3/4 täynnä. Mahdoton yhtälö!
Asiaa ei auta huoleton, vastuuton vanhempi joka saapuu pääkallopaikalle esittelemään matkalaukun etuja. Epätoivoinen pakkaaja silmäilee vielä pakkaamista odottavia tuotteita, JOpullistelevaa rinkkaansa ja näkee silmissään avonaisen matkalaukun lähes rajattomat mahdollisuudet. Itsepäisyys vie kuitenkin voiton, ja pakkaaja jatkaa tuskaisen hikistä urakkaansa. Suunnanvaihdoksen siemenet on kuitenkin istutettu ja kovamuovinen vaihtoehto rekisteröity pakkaajan aivoihin.
Vaihe 5.3 RAIVO
Suomalainen sisu ei anna periksi, ja keskisuomalaisella periksiantamattomuudella pakkajamme onnistuu kuin onnistuukin survomaan kaiken muun paitsi läppärilaukun rinkan uumeniin. Rinkoissa on kuitenkin eräs hieno ominaisuus: remmit. Läppärireppu taipuu melko monelle mutkalle ja kiinnittyy ns. makuupussipaikkaan rinkan pohjaa vasten, kunhan riittävä raivotaso on saavutettu. Kymmenen litran "kansiosa" jää vielä käytännössä tyhjäksi odottamaan viimehetken lisäyksiä - ja muutamia vielä uupuvia artikkeleita matka-apteekkiin.
Painoa koko komeudelle tuli 21,5 kg - Brittiläinen Ilmatie sallii 23 kg ruumaansa, joten vielä jäi REILUSTI varaa!!

Vaihe 6. KÄSIMATKATAVAROIDEN PAKKAAMINEN
Em. vaihe on vielä suorittamatta. Asiantuntijaennusteiden mukaan mitään ongelmia ei kuitenkaan pitäisi ilmetä.

Matkani alkaa siis vihdoin HUOMENNA, kun lähden Ollin kanssa Tampereelle. Seuraava etappi; Tampere-Helsinki starttaa ti 20.9. klo 3.10 Tampereen Linja-autoasemalta.
Suomen tomut karisevat lopulta klo 7.40, kun BA nousee Seutulasta ja kääntää nokan kohti Lontoon Heathrowta.

Irlannin nummet saavutan n. klo 12.45 paikallista aikaa Shannonin lentokentällä. Seikkailu alkakoon!!! :)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home